Maken van de juiste match is een niet te overtreffen investering

De impact van je mensen op je organisatie groeit. Juist selecteren en inzetten van Human capital – de HC van HCM – wint voortdurend aan belang. Toch dringt dat vaak nog niet door. Bedrijven investeren veel gemakkelijker in andere assets zoals naambekendheid, machines, IT… dan in rekrutering. Laten we eerst enkele cijfers erbij halen om het waarheidsgehalte van de titel hierboven te illustreren.

  • Door professioneel te screenen, verdubbelt de betrouwbaarheid van een aanwerving van 40% naar 80%. Raar dat we wel een IT’er inschakelen om software te optimaliseren maar dat bedrijven vaak makkelijk denken dat ze kunnen screenen ‘op hun buikgevoel’, zonder vaardigheden en persoonlijkheid echt te checken. Fail.
  • De impact op je team of organisatie van foutief rekruteren is groot: 11% van je werknemers verlaat je bedrijf als gevolg van een slechte aanwerving en niet enkel de slecht aangeworvenen vertrekken.
  • De juiste fit levert integendeel heel wat op: juiste mensen op de juiste plaats zijn 40% rendabeler dan gemiddeld en 80% productiever dan slecht functionerende medewerkers

Dit vertellen (bijna) alle rekruteringsbureaus

En wat ze vertellen klopt ook. Met een rekruteringsbureau haal je een externe visie erbij die de objectiviteit van de aanwerving en de succesratio verhogen. Ze beloven begeleiding van A tot Z. Een goed bureau neemt ook deze rollen voor haar rekening:

  • Ze fungeren als sparringpartner gedurende de procedure. Ze stellen het profiel scherp, zorgen voor een duidelijke En weten hoe ze de markt moeten benaderen om dat profiel te vinden…
  • Idealiter doet een rekruteringsbureau ook meer dan ‘een stoel uit het verleden’ vervangen, en wordt er ook naar het toekomstige functioneren van de kandidaat gekeken.
  • Een rekruteringsbureau vormt een tegengewicht voor de ‘like-factor’, de persoonlijke connectie bij degene die aanwerft. Door met een externe partner samen te werken krijg je een combinatie van externe, frisse visie gecombineerd met de persoonlijke fit met het bedrijf en de cultuur.

Netwerk, opleiding en kwalitatieve tools

HCM vervult die rollen op hoog niveau en voegt er nog een dimensie aan toe, namelijk de inschakeling van het talent en de begeleiding van het verdere functioneren. We zijn gespecialiseerd in het samenstellen en managen van menselijke kapitaal op maat. Niet op basis van gekende patronen en bestaande oplossingen, maar met het oog op de ontwikkeling van talent, in het uitwerken van strategieën voor de toekomst op vlak van human capital. Daarvoor spelen we deze troeven uit:

  • High-level/kwalitatieve recruiters met een universitaire (master) opleiding. In ons kleine, gemotiveerde team hechten we veel aandacht aan persoonlijk engagement met de klant. Zij zijn je vaste contactpersonen.
  • HCM heeft jaren ervaring en dus een netwerk en marktkennis die navenant gestoffeerd
  • Alle medewerkers hebben de beschikking over zeer kwalitatieve up-to-date tools die ze inzetten: over de juiste data en algoritmes om de geviseerde kandidaten te bereiken en over op wetenschap gebaseerde software.

Hitrate van 98 procent

De verantwoordelijkheid van HCM stopt dus niet bij de start van de kandidaat. Die omvat ook het verlenen van assistentie en tips bij de start van de kandidaat en het opvolgen van het functioneren. Met assessments meet en interpreteert HCM persoonlijkheid, motivatie, gedrag en potentieel. De focus ligt sterk op soft skills. Ook los van een volwaardige rekruteringsprocedure bij HCM bewijst de meerwaarde van een assessment zich in de aanwerving, begeleiding en ontwikkeling van je eigen kandidaten/collega’s. De klant bepaalt uiteraard zelf de mate van betrokkenheid van HCM bij het verdere functioneren van de medewerkers.

Daarbij geven we bovendien de garantie gratis een nieuw profiel te zoeken, indien blijkt dat er toch geen match is. Met een hitrate van 98 procent kan HCM zich dat permitteren.

Deel dit artikel