Is het de passie? De bevlogenheid? Je vindt het vandaag niet vaak meer

Even na het inhaken belt Marc Beuken, mede-oprichter van Alphamin dat nu een afdeling is van Brenntag, ons terug. “Wat ik nog wilde zeggen over HCM. Ze hebben dat ‘gewisse etwass’, zoals ze het in het Duits zeggen. De mensen van HCM geven je een bijzonder gevoel en winnen heel snel het vertrouwen. Ze verstaan ook de kunst om bij potentiële kandidaten interesse te wekken. Is dat passie? Is dat bevlogenheid? Je komt het vandaag zelden nog tegen.”

Dat een ondernemer terugbelt om zijn indrukken over een dienstenleverancier zo aan te vullen – HCM in dit geval – is op zich al een statement. “Ik werk al meer dan 30 jaar in een leidinggevende functie en heb heel vaak mindere ervaringen met recruiters, dat kan ik je wel zeggen. Wat ik vooral apprecieer is het pragmatisme, de hands-on aanpak van HCM. Een intake is ook niet zomaar een intake. Ze doen de moeite om de bedrijfscultuur te doorgronden en beginnen van daaruit hun zoektocht,” aldus Marc Beuken.

“Binnen de maand 30 kandidaat CEO’s”

Alphamin werd in 1991 opgericht en verdeelt wereldwijd speciale polymeren en waxen voor tal van sectoren. Vijf jaar geleden werd het bedrijf overgenomen door de multinational Brenntag en zochten Marc, die meer tijd wilde voor andere zaken, en Alphamin een opvolger voor hemzelf als CEO.

“Die hebben ze best snel gevonden. Binnen de maand waren er 30 kandidaten en een 6-tal werden geselecteerd. Dat is vrij indrukwekkend voor zo’n profiel. HCM werkt intussen nog altijd voor Alphamin. Ze zoeken voor ons technisch-commerciële profielen.”

Mond-aan-mond reclame

Hoe komt een bedrijf gevestigd in Waver, bij een Hasselts selectiebureau terecht? “Via een klant van ons. Een groot dakdekbedrijf. Ik was daar een keer en maakte er mijn beklag over dat het zo moeilijk is om technisch-commerciële profielen te vinden. Afzonderlijk zijn die kwaliteiten te vinden, maar in combinatie? Met de noodzakelijke talenkennis er ook nog bij is dat echt niet evident. Die klant zei me dat ik daarvoor bij HCM moest zijn.”

“Enthousiame charmeert”

“Ik heb het meest contact met Eef en met Anneleen. Het valt op dat ze samen met ons blij zijn als het lukt, en samen teleurgesteld als het tegenvalt. Dat enthousiasme charmeert en is uitzonderlijk. Uiteraard zijn de kennis en het netwerk ook op niveau. Als je voor een moeilijker profiel binnen twee weken 20 kandidaten vindt, zegt dat genoeg,” besluit Marc Beuken.

Deel dit artikel